Köpvillkor hos Bole.se

Köpvillkor hos Bole.se

1. Beställningsinformation

Dessa köpvillkor (”Villkoren”) gäller när du som kund (”Kund”) gör en beställning via Webbsidan www.bole.se eller ringer till vår ordermottagning på telefon 0431-44 88 44. I samband med att Kunden genomför ett köp via Webbsidan godkänner Kunden därmed Villkoren inklusive Boles Sekretess- och integritetspolicy (Se https://www.bole.se/boles-integritetspolicy).
För att få lov att beställa varor från Bole.se så måste du vara över 18 år gammal.

2. Priser

Angivna priser gäller tillsvidare och Bole förbehåller sig rätten att från tid till annan justera priser och lagstadgade avgifter. 

Bole reserverar sig för eventuella fel i pris- eller produktinformation samt eventuell slutförsäljning av artiklar eller att artiklar har utgått. 

Vi uppenbara prisfel förbehåller Bole sig rätten att korrigera priset, både på Boles hemsida och på köp genomförda med det felaktiga priset. I ett sådant fall kommer Bole, i mån av tillgänglighet, erbjuda dig möjligheten att behålla din vara/tjänst men till korrekt pris.  

Bole är inte tvungna att erbjuda dig produkter eller tjänster med ett uppenbart prisfel även efter att du har fått en bokningsbekräftelse.  

Vid kampanjtillfällen kan inte priser kombineras med andra erbjudanden, avtal och/eller rabatter.

Om stora prishöjningar sker utom vår kontroll, på grund av exempelvis förändringar i råvara eller valuta, förbehåller vi oss rätten att justera priset i motsvarande grad även efter ordertillfället. I ett sådant fall blir du som Kund meddelad om förändringen och har då rätt att välja om du vill avbryta eller fullfölja köpavtalet.  

2.2. Moms

Alla priser på vår hemsida www.bole.se kan väljas att visas antingen exklusive eller inklusive moms.

3. Leveransvillkor

3.1. Generella leveransvillkor

Leverans sker till fraktbolagets ombud eller hem till din angivna leveransadress beroende på de varor som ordern innefattar. När du handlar online via www.bole.se räknas det i kassan ut vilket fraktalternativ som är tillämplig, baserat på nedan angivna villkor*. Eventuell fraktkostnad beräknas även den i kassan och baseras på orderns totala värde.

Under perioder med extra hög orderingång kan leveranstiden komma att bli några dagar längre än den leveranstid som anges på vår hemsida.

Frakttillägg till öar kan förekomma. Likaså tillkommer frakttillägg till övriga länder i Norden. Norska kunder hänvisar vi till vår norska hemsida www.bole.no och till de köp- och leveransvillkor som gäller för hemsidan i fråga.

Vi förbehåller oss rätten att makulera order som avses levereras till länder utanför Norden.

För Fyrås trästolpar och trästockar ombesörjes alltid lossning från lastbil av godsmottagaren med lastmaskin. Fyrås trästolpar och trästockar kan inte heller levereras till ö som saknar broförbindelse. Eventuellt kan leverans ske till närmaste kaj/hamn med adress på fastlandet, där godsmottagaren får ta emot och lossa leveransen och ombesörja vidaretransport till ö. 

Lossningshjälp (traktor/truck) för andra produkter såsom foderhäckar och gummimattor kan erfordras.

3.2. Leverans till ombud

Ordervärde överstigande 2500:- exkl. moms (3 125:- inkl. moms) levereras fraktfritt till fraktbolagets ombud, förutsatt att leveransens storlek och vikt möjliggör detta leveranssätt*. På ordervärden understigande 2500:- exkl. moms (3 125:- inkl. moms) tillkommer en fraktavgift på 60:- exkl. moms (75:- inkl. moms) för leverans till ombud, förutsatt att leveransens storlek och vikt möjliggör detta leveranssätt*. 

*Leverans till ombud är inte möjligt när den totala ordervikten överstiger 20 kg och/eller när leveransen inkluderar varor vars storlek av fraktbolaget anses som skrymmande. Om leveransen av fraktbolaget skulle anses vara skrymmande gäller punkt 3.3 i våra köpvillkor. 

3.3. Hemleverans

Ordervärde överstigande 2 500:- exkl. moms (3 125:- inkl. moms) levereras fraktfritt till din angivna leveransadress. För order med varuvärden understigande 2 500:- exkl. moms (3 125:- inkl. moms) tillkommer en fraktavgift på 228:- exkl. moms (285:- inkl. moms).

3.4. Skrymmande gods

Om leveransen av fraktbolaget skulle anses vara skrymmande, särskilt omständig eller på annat sätt vara förenat med en högre fraktavgift än normalt förbehåller Bole sig rätten att debitera denna kostnad. Denna särskilda kostnad ingår då inte i "fri frakt". I ett sådant fall blir du som Kund meddelad om förändringen (i kassan eller via mail) och har då rätt att välja om du vill avbryta eller fullfölja köpavtalet.

3.5. Samlad och separat leverans

Då Bole.se har ett omfattande produktsortiment så tar vi hjälp av våra leverantörer att lagerföra delar av vårt sortiment. Detta påverkar hur dina varor levereras till dig.

När samtliga varor i din order skickas från vårt eget lager så kommer alla varor i en samlad leverans. Detsamma gäller när du beställt varor som finns i lager hos en och samma av våra leverantörer.

Då vi har många olika typer av varor med olika långa leveranstider, så är det den längsta förekommande ledtiden bland de varor som du har beställt som styr den uppskattade leveranstiden när vi samlat skickar varor från vårt eget lager. Detta eftersom vi vill göra ett så litet koldioxidavtryck som möjligt, samtidigt som vi även vill hålla nere fraktavgifterna för dig som kund. Genom att effektivisera våra egna utleveranser så gör vi detta möjligt.

När varorna i din order skickas från olika lager så skickas varorna i separata leveranser. Hur många separata leveranser det rör sig om varierar beroende på vilka varor du beställt. Du får information om detta efter lagd order.

3.6. Ändring av leveransadress

Om leveransadressen ska vara annan än fakturaadressen och du önskar betala mot faktura, så behöver du kontakta vår ordermottagning på telefon 0431-44 88 44 i samband med att ordern ska läggas. Vid förskotts-, kort- eller Svea Direktbetalning så kan du via vår hemsida uppge att leveransadressen ska vara annan än fakturaadressen.

När dina beställda varor har lämnat vårt lager så är det ej längre möjligt att ändra leveransadressen. Se till att leveransadressen är korrekt innan ordern genomförs och godkänns för att undvika fördröjning i leverans och extra avgifter.

4. Restnoterade varor

Ibland säljer vi slut på de varor vi har i lager. Skulle du ha beställt varor som råkat ta slut, så skickas dessa varor alltid fraktfritt och utan expeditionsavgift när de finns åter i lager.

Vi förbehåller vi oss rätten att makulera restorder med ett ordervärde understigande 200:- exkl. moms. Likaså förbehåller vi oss rätten att makulera restorder med varor som säljer slut och som vi ej avser att ta in i lager igen.

5. Betalningssätt

5.1. Betalning med konto- eller kreditkort

Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Banks hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning. Vi accepterar följande kort: Visa och MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) och är därmed mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet: 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.

5.2. Betalning med direktbank

Betalning med direktbank fungerar på så vis att du från vår kassa länkas vidare till din bank. Därefter loggar du in hos banken och signerar betalningen på samma vis som när du betalar dina räkningar via internetbanken. När betalningen signerats dras beloppet direkt från ditt konto och du länkas tillbaka till ordersidan hos Bole.se.

5.3. Förskottsbetalning

Förskottsbetalning finns som betalningsalternativ. Vid förskottsbetalning skall betalning av hela orderns belopp ske till Bankgiro 419-3132. Ordernumret anges i samband med betalning. Först när förskottsbetalningen mottagits kommer ordern att behandlas.

5.4. Fakturabetalning

Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Bank AB. För att kunna handla mot faktura krävs att du anger ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättningar för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Bole.se överlåtna till Svea Bank AB. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan och i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall att skickas hem till dig. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar för privatperson.

Företagsfaktura:

Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.

Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.

Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.

GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.

5.5. Delbetalning

Genom vårt samarbete med Svea Bank AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst innan förfallodag. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan och i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Har du några frågor så kan du ringa till Svea Ekonomi AB på telefon 08 – 514 931 13 för vidare information. Besök följande länk för att läsa mer om de villkor som gäller för kontokredit hos Svea Ekonomi AB: http://webpay.svea.com/sv/swe/kontovillkor/.

Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, med löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr och aviavgift 29 kr: 10,68 %.

5.6. Allmänna villkor

Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI). Dessa finner du hos Svea Bank AB genom att klicka här.

6. Retur och byte av vara

Både företagare och konsumenter har hos Bole.se 30 dagars ångerrätt, vilket innebär att du under denna tid kan skicka tillbaka det som köpts av oss om du av någon anledning ångrar dig. Vid en retur återbetalas du det belopp som motsvarar det belopp som du betalt för de returnerade varorna. Har du betalat varorna med kort så återbetalar vi dig till det konto som kortet är kopplat till. Har du istället valt fakturabetalning så krediterar vi dig beloppet för de returnerade varorna. Om du redan har hunnit betala fakturan så kommer Svea Ekonomi att kontakta dig angående återbetalning.

Beloppen för expeditionsavgift och eventuell frakt återbetalas inte.

För att returen skall godkännas skall varorna vara oanvända, fortfarande försedda med originallappar- och etiketter och eventuella plomberingar, samt förpackade i intakt originalförpackning. För att returer av hästtäcken och schabrak ska godkännas krävs det att dessa inte har provats direkt på hästen, utan med exempelvis ett lakan som underlag.

Kontakta oss alltid innan du gör en retur för att få en fraktsedel från oss. Du som kund står för returfrakten, förutom i undantagsfall då det exempelvis handlar om byten av kläder, skor eller hästtäcken till annan storlek. Du som kund bär även ansvaret för de varor som returneras fram till dess att de når vårt lager. Se därför till att förpacka varorna väl och se till att den bifogade returorderbekräftelsen ligger i paketet tillsammans med varorna.

Vid retur via ombud drar vi av 150 kr inklusive moms. För varor som väger över 20 kg och inte går att returnera via ombud, räknar vi ut och meddelar returpriset till dig som kund. Du beslutar därefter om du vill genomföra returen eller avbryta den.

Observera: Stolpar, slanor, byggtimmer och trästockar tas inte i retur.

Öppet köp eller bytesrätt gäller ej vid specialbeställda eller kundanpassade varor, beställningsvaror, varor med smittoöverföringsrisk (tex öronmärken) eller för varor som kräver specialtillstånd (exempelvis kanyler).  

7. Garanti

Vi hänvisar till respektive produktsida på www.bole.se, alternativt till vår kundtjänst som du når på telefon 0431-44 88 44, för information om våra garantier.

8. Reklamation

Skall innan åtgärd vidtas anmälas till Bole.se som därefter beslutar om åtgärd. Vid godkänd reklamation repareras varan eller ersätts med likvärdig vara. Ersättning för installationskostnader lämnas ej. Om särskilda kunskaper krävs för installationen skall intyg av behörig installatör bifogas varan i samband med reklamation. Returnerad vara skall vara väl rengjord och emballerad. Dåligt rengjord vara eller vara skickad med mottagarfrakt tas ej emot. Följdskador av reklamationer ersätts ej.

Om det mot förmodan saknas en eller flera varor i leveransen, så ber vi dig ta kontakt med vår kundtjänst inom 30 dagar. Reklamation av saknad vara efter 30 dagar kommar att avslås.

 

9. Transportskada

Skall anmälas till transportören och till Bole.se inom tre dagar från mottagandet av godset. Det är kundens ansvar att noggrant kontrollera att godset är oskadat och att alla kollin erhållits. Anmälan senare än tre dagar godkänns ej.

10. Force Majeure

Bole.se är befriad från sina förpliktelser att fullgöra avtal som ingåtts vid händelser som kan hänföras till force majeure. Exempel på sådana händelser är naturkatastrof, krig, utebliven leverans från underleverantörer, myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse i större omfattning, ändrad eller nytillkommen lagstiftning, arbetsmarknadskonflikt, samt blockad/strejk. Force majeure innefattar även beslut från myndigheter, exempelvis restriktioner, varningar och försäljningsförbud, vilka har en negativ påverkan på marknad och produkter.

11. Reservationer och förbehåll

Bole.se reserverar sig för ändringar av teknisk information och leverantörens ändringar av tillverkningssätt, som vi inte har kunnat kontrollera. Bole.se reserverar sig även mot felaktigheter i produktbeskrivningar, samt att vid större prisändringar hos våra leverantörer kunna reglera priset i motsvarande grad.

Bole.se förbehåller sig rätten att annullera order på grund av exempelvis felaktigheter (tryckfel och tekniska problem), lagerdifferenser, slutförsäljning och prisförändringar. Bole.se förbehåller sig även rätten att annullera order innehållande artiklar som kräver specialtillstånd, då giltigt tillstånd saknas.

Bole.se förbehåller sig rätten att från en tid till en annan ändra innehållet i dessa köpvillkor. Angivna försäljningsvillkor gäller således tills vidare. Vid var tid aktuella köpvillkor publiceras alltid på Bole.se.

 

Integritetspolicy för Bole
Uppdaterad 2024-11-25

Denna integritetspolicy gäller Bole från och med den 24 oktober 2024 och ersätter alla tidigare versioner.

Innehåll

 

 

Integritetspolicy för Bole

1.        Allmänt

2.        Vad är en personuppgift och vad är en behandling av personuppgifter?

3.        Vem är ansvarig för de personuppgifter vi samlar in?

4.        Hur samlar vi in personuppgifter?

5.        Vilka personuppgifter samlar vi in och varför?

6.        Hur länge sparar vi uppgifter om dig?

7.        Delar vi personuppgifter?

8.        Kan barn använda våra tjänster?

9.        Hur skyddas dina personuppgifter?

10.           Sociala medier

11.           Hur använder vi cookies?

12.           Vilka rättigheter har du?

13.           Hur kontaktar du oss lättast vid frågor om dataskydd?

14.           Klagomål till tillsynsmyndighet

 

1.       Allmänt
På Bole värnar vi om din personliga integritet. I denna integritetspolicy informerar vi om hur vi hanterar dina personuppgifter i samband med att du besöker våra webbsidor, registrerar ett konto via någon av våra webbsidor, köper våra produkter eller tjänster, eller när du på annat sätt är i kontakt med oss. I den här policyn hittar du även information om vilka rättigheter du har gällande hanteringen av dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen GDPR.

Vi kan komma att göra ändringar i vår integritetspolicy för att återspegla förändringar i vår verksamhet, på våra webbplatser eller tjänster, eller gällande lag. Den senaste versionen av integritetspolicyn finns alltid här på webbplatsen.

Kontakta oss gärna om du har frågor eller synpunkter.

2.       Vad är en personuppgift och vad är en behandling av personuppgifter?
Personuppgifter är all information som direkt eller indirekt (med eller utan andra uppgifter) kan kopplas till dig, till exempel namn, personnummer, IP-adress eller köphistorik.

Alla former av åtgärder med personuppgifter är personuppgiftsbehandling, till exempel insamling, registrering, organisering, lagring, bearbetning eller ändring, läsning, användning, utlämning, spridning eller annat tillhandahållande av uppgifter, sammanställning eller samkörning, blockering, radering eller förstoring. 


3.       Vem är ansvarig för de personuppgifter vi samlar in?
Bole som är registrerat hos svenska Bolagsverket med organisationsnummer 556540-3010 och med huvudkontor på Hålarpsvägen 15, 269 62 Grevie (”Bole”, ”vi”, ”våra” eller ”oss”), är personuppgiftsansvarig i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (”GDPR”). Om du har frågor angående behandlingen av dina personuppgifter kan du vända dig till vår kundtjänst som du når via kundservice@bole.se.


4.       Hur samlar vi in personuppgifter?
När du besöker våra webbplatser som inloggad kund, köper våra produkter eller tjänster eller på annat sätt är i kontakt med oss samlar vi in personuppgifter såsom fullständigt namn, adress, e-postadress, telefonnummer, personnummer, betalningsuppgifter, köp-, order-, och användningshistorik, IP adress och annan ärenderelaterad information, till exempel information som du lämnar vid kontakter med vår kundservice.

Vi kan även komma att samla in och uppdatera dina (ev lägga till Personuppgifter) adressuppgifter via tredjepartstjänster för betalningslösningar, adressuppdateringar samt uppgifter om kreditvärdighet från kreditvärderingsinstitut, banker och andra finansiella institut.


5.       Vilka personuppgifter samlar vi in och varför?

a)         För att kunna hantera beställningar och köp

Personuppgifter behandlas för att möjliggöra följande:

-  Leverans av en beställd/köpt produkt eller tjänst (inklusive avisering om leverans eller kontakter i samband med försenad leverans).

-  Identifikation och ålderskontroll.

- Hantering av betalning (inklusive analys av möjliga betalösningar vilket kan innefatta en kontroll gentemot betalningshistorik och inhämtning av kreditupplysningar från kreditupplysningsföretag).

- Adresskontroll mot externa källor, till exempel SPAR (Statens personadressregister) eller liknande.

- Hantering av reklamations- och garantiärenden.

De kategorier av personuppgifter som behandlas är:

- Namn.

- Personnummer.

- Kontaktuppgifter (till exempel adress, e-post, telefonnummer).

- Orderinformation.

- Användaruppgifter för Mina sidor (endast företagskunder med inloggning).

- Din korrespondens med oss.

Laglig grund:

- Fullgörande av köpeavtal. Denna insamling av dina personuppgifter krävs för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden enligt köpeavtalet.

När upphör syftet med att använda uppgifterna och när raderar Bole uppgifterna?

- Vi sparar bokföra dokument och transaktionsuppgifter i 8 år efter de uppstod.

 

b)         För att kunna administrera medlemskap hos ”Mina sidor”

Personuppgifter behandlas för att möjliggöra följande: 

- Ge behörighet att logga in. 

-  Säkerställa identitet och ålder. 

- Upprätthålla korrekta uppdaterade uppgifter. 

- Möjligheten för dig att följa dina köp och betalningshistorik. 

- Möjligheten för dig att spara favoriter och liknande underlättande åtgärder.

- Hantering av dina kundval (till exempel din profil och dina inställningar).


De kategorier av personuppgifter som behandlas är:

-  Namn.

- Personnummer.

- Kontaktuppgifter (till exempel adress, e-post, telefonnummer). 

- Användarnamn och lösenord. 

- Historik betalningsinformation inställningar avseende din profil och dina personliga val


Laglig grund: 

-  Fullgörande av avtal. Behandlingen är nödvändig för att skapa och administrera dina medlemssidor i enlighet med medlemsvillkor och därigenom att fullgöra vårt avtal.

När upphör syftet med att använda uppgifterna och raderar Bole uppgifterna?

-  Vi sparar bokföra dokument och transaktionsuppgifter i åtta år efter de uppstod.

 

c)          För att kunna hantera kundserviceärenden

Personuppgifter behandlas för att möjliggöra följande:

- Kommunikation och besvarade av frågor till kundservice via telefon, mejl eller i digitala kanaler (inklusive sociala medier).

- Identifiering.

- Utredning av klagomål och supportärenden (inklusive teknisk support).

- Utbildnings- och utvecklingssyfte.


De kategorier av personuppgifter som behandlas är:

-  Namn.

- Personnummer.

- Kontaktuppgifter (till exempel adress, e-post, telefonnummer).

- Användaruppgifter för Mina sidor (endast företagskunder med inloggning).

- Din korrespondens.

- Uppgift om köptidpunkt, köpställe, eventuellt fel/klagomål. 

- Användaruppgifter för Mina sidor.


Laglig grund:

-  Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig i syfte att fullgöra våra skyldigheter enligt avtalet, svara på frågor, ge annan service och säkra kvaliteten av vår kundservice. Om du ringer till oss kan ditt samtal spelas in i utbildnings- och utvecklingssyfte.

När upphör syftet med att använda personuppgifterna och raderar Bole uppgifterna?

-  Inspelade samtal och chattkommunikation kan komma att sparas högst 30 dagar. Du har rätt att begära en inspelning att en inspelning raderas.

 

d)         För att kunna fullgöra rättsliga förpliktelser till exempel avseende krav i  bokföringslagen, produktansvar och produktsäkerhet samt skydd av  personuppgifter i IT system.

Personuppgifter behandlas för att möjliggöra följande: 

-  Uppfylla rättsliga förpliktelser, enligt krav i lagar, domar eller myndighetsbeslut. Sådana förpliktelser kan till exempel avse krav avseende produktansvar och produktsäkerhet såsom framtagande av kommunikation och information till allmänheten och kunder om produktlarm och produktåterkallelser, till exempel vid en defekt eller hälsovådlig vara eller i den mån det krävs av bokföringslagen eller penningtvättslagen och kan hänföras till en enskild individ.

De kategorier av personuppgifter vi som behandlas är:

- Namn.

-  Personnummer.

- Kontaktuppgifter (till exempel adress, e-post, telefonnummer).

- Din korrespondens.

- Uppgift om köptidpunkt, köpställe, felet/klagomålet på produkt.

- Användaruppgifter för Mina sidor (endast företagskunder med inloggning).

- Betalningshistorik.

Laglig grund:

-  Rättslig förpliktelse.

 

e)         För att kunna förhindra missbruk av en tjänst eller för att förhindra, förebygga och utreda brott mot företaget.

Personuppgifter behandlas för att möjliggöra följande:

- Utreda eller förhindra bedrägerier eller andra överträdelser genom till exempel incidentrapportering.

- Förhindra skräppostutskick, phishing, trakasserier, försök till olovlig inloggning på använda konton eller andra åtgärder som är förbjudna enligt ett företags användarvillkor.

-  Skydda och förbättra företagets IT miljö mot angrepp och intrång.

De kategorier av personuppgifter som behandlas är

- Köp- och användargenererande data (till exempel klick- och besökshistorik).

- Personnummer.

- Videoinspelningar från kameraövervakning.

- Data rörande enheter som kunden använder och inställningar, till exempel språkinställning, IP-adress, webbläsarinställningar, tidzon, operativsystem, skärmupplösning och plattform.

- Uppgifter om hur våra digitala tjänster används.

Laglig grund:

- Fullgörande av rättslig förpliktelse (om sådan föreligger) alternativt berättigat intresse. Ifall ingen rättslig förpliktelse föreligger är behandlingen nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att förhindra missbruk av en tjänst eller för att förhindra, förebygga och utreda brott mot företaget.

 

f)            För att kunna hantera bokningar av tjänster (till exempel kurser och utbildning samt service av produkter)

Personuppgifter behandlas för att möjliggöra följande:

- Mottagande av bokningar, om- och avbokningar.

- Utskick av bokningsbekräftelser.

-  Kommunikation kring bokningen. 

De kategorier av personuppgifter som behandlas är:

- Namn.

- Kontaktuppgifter (e-post och telefonnummer).

-  Eventuella anteckningar du själv väljer att lämna.

 

Laglig grund:

-  Fullgörande av tjänsteavtalet. Denna insamling av dina personuppgifter krävs för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden enligt tjänsteavtalet. Om uppgifterna inte lämnas kan våra åtaganden inte fullgöras och vi tvingas neka dig tjänsten.

 

g)   För att kunna genomföra och hantera deltagande i tävlingar och event

Personuppgifter behandlas för att möjliggöra följande:

- Kommunicerar med deltagare som deltar i en tävling som arrangeras av företaget.

- Kommunicera med deltagare innan och efter ett event (till exempel bekräftelse på anmälningar, frågor eller utvärderingar).

- Identifiera deltagaren och kontrollera deltagarnas ålder.

- Utse vinnare och förmedla vinster.

De kategorier av personuppgifter som behandlas är:

- Namn.

- Personnummer eller ålder. 

-  Kontaktuppgifter (till exempel adress, e-post, telefonnummer).

- Uppgifter lämnade i tävlingsbidrag.

- Uppgifter lämnade i utvärderingar av event.

Laglig grund:

- Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och ditt berättigade intresse av att hantera ditt deltagande tävlingar och/eller event.

 

h)  För att kunna marknadsföra produkter och tjänster

Personuppgifter behandlas för att möjliggöra följande:

- Visa relevanta produktrekommendationer, ge förslag på inköpslistor, påminna om kvarglömda/övergivna digitala varukorgar, spara shoppinglistor för att förenkla framtida köp eller liknande åtgärder som förenklar din köpupplevelse.

-  Skicka direktmarknadsföring via e-post, sms, sociala medier eller andra liknande elektroniska kanaler för kommunikation samt via post, inklusive erbjudanden från samarbetspartners till befintliga kunder. 

-  Utföra kampanjer eller skicka erbjudanden och inbjudningar till event.

De kategorier av personuppgifter som behandlas är:

-  Namn.

-  Kontaktuppgifter (till exempel adress, e-post, telefonnummer).

- Ålder.

-  Bostadsort.

- Uppgifter om genomförda köp.

- Köp- och användargenererade data (till exempel klick- och besökshistorik).

- Enhetsdata.

Laglig grund:

- Fullgörande av avtal för kunder med Mina sidor.

- Intresseavvägning för mottagande av nyhetsbrev och besökare på webbplatser.

6.       Hur länge sparar vi uppgifter om dig?
Dina personuppgifter sparas så länge som det krävs för att uppfylla ändamålen med behandlingen, eller så länge som vi måste lagra dem enligt lag.

7.       Delar vi personuppgifter?
Vi delar endast sina personuppgifter när detta är att ett lagkrav eller i övrigt då det är tillåtet enligt lag. Vi kan i vissa fall använda oss av personuppgiftsbiträden som hjälper oss med marknadsföring eller för att handlägga avtal och beställningar, till exempel speditions- och logistikföretag, bank- och kreditkortsföretag eller leverantörer inom marknadsföring. I sådana fall har vi ingått ett avtal för personuppgiftsbiträdet som säkerställer att det finns säkerhetsåtgärder på plats för att skydda dina uppgifter. När vi delar med oss av dina uppgifter kommer dessa att användas för samma ändamål som vi från början samlade in dem för.

Vi minimerar överföring av personuppgifter till länder utanför EU/EES. I de fall sådant sker, till exempel vid systemmässig support och underhåll, sker det enligt särskilt högt ställda krav och avtal.

Vi delar även dina personuppgifter med vissa företag som är självständigt personuppgiftsansvariga, såsom myndigheter eller företag som erbjuder självständiga betallösningar eller allmänna varutransporter. Dessa företag styr själva hur informationen ska behandlas i enlighet med sin integritetspolicy.

8.       Kan barn använda våra tjänster?
Våra webbplatser och tjänster inte är riktade till barn under myndighetsåldern. Vi samlar inte medvetet in information, inklusive personuppgifter från barn eller andra personer som inte har laglig rätt att använda våra webbplatser och tjänster. Om vi får veta att vi har fått in personuppgifter från ett barn under myndighetsåldern raderar vi dem, om inte lagen kräver att vi sparar dem. Kontakta oss på kundservice@bole.se om du tror att vi har samlat in information om ett barn under myndighetsåldern av misstag.

9.       Hur skyddas dina personuppgifter?
Vi vidtar nödvändiga legala, tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter från att manipuleras, gå förlorade eller förstöras eller att obehöriga får tillgång till dem. Våra säkerhetsrutiner uppdateras i takt med att tekniken utvecklas och förbättras. 


10.                            Sociala medier
För närvarande kan du följa oss via sociala medier bland annat Facebook och Instagram. På dessa konton ansvarar vi endast för eventuella personuppgifter som vi själva publicerar eller kan påverka publiceringen av. 


11.                            Hur använder vi cookies?
Bole använder sig av cookies för att sajten ska fungera bättre för dig som användare. Om du inte accepterar användandet av cookies kan du enkelt stänga av det i inställningarna för din webbläsare. Dock kan den medföra att vissa funktioner på sajten inte fungerar som de ska. Du kan också läsa mer om cookies på Post- och telestyrelsens webbsida, www.pts.se.


12.                            Vilka rättigheter har du?
I enlighet med GDPR har du vissa rättigheter avseende behandlingen av dina personuppgifter.


  • Rätt att bli informerad
  • Du har rätt att bli informerad om hur vi behandlar dina personuppgifter. Vi gör det genom denna dataskyddsinformation samt genom att svara på frågor från dig.
  • Tillgång till dina personuppgifter (s.k. registerutdrag)
  • Du har rätt att begära att få tillgång till dina uppgifter via ett registerutdrag. Eftersom det är viktigt att vi inte lämnar ut dina personuppgifter till någon annan, måste en begäran om registerutdrag göras skriftligen och undertecknas av dig. Fyll i denna blankett för att begära registerutdrag. Vi besvarar din förfrågan utan onödigt dröjsmål och inom den tiden som tillämplig lag kräver.
  • Rättelse av personuppgifter
  • Du har alltid rätt att begära att dina personuppgifter rättas. Kontakta vår kundtjänst på kundservice@bole.se för att rätta dina uppgifter.
  • Radering av dina personuppgifter
  • Du har i vissa fall rätt att få dina personuppgifter raderade. Detta gäller till exempel sådana uppgifter som inte längre är nödvändiga att behandla eller behålla för det syftet uppgifterna blev insamlade, eller om du återkallar ditt samtycke för en behandling. I vissa fall har Boleingen möjlighet att radera dina personuppgifter: Det beror i så fall på att uppgifterna antingen fortfarande är nödvändiga att behandla för de syfte för vilket de blev insamlade, att Boles intresse att fortsätta behandla uppgifterna väger tyngre än ditt intresse att få dem raderade, eller för att vi har krav i lag att behålla dem.
  • Begränsning av behandling
  • Du har rätt att när som helst invända mot behandlingen av dina personuppgifter som grundar sig på en intresseavvägning. Du har även rätt att invända mot att dina personuppgifter behandlas för marknadsföringsändamål. Det innebär att du har rätt att säga nej till nyhetsbrev och andra marknadsföringsutskick från oss. Om du invänder mot marknadsföring kommer dina personuppgifter inte längre att behandlas för sådana ändamål.
  • Dataportabilitet
  • Du har rätt att kräva att personuppgifter flyttas från oss till ett annat företag, myndighet eller organisation. Denna rättighet är begränsad till uppgifter som du själv har tillhandahållit oss.
  • Rätt att återkalla samtycke
  • Ifall där vi behandlar dina personuppgifter baserat på ditt samtycke eller uttryckliga samtycke, har du rätt att när som helst återkalla ditt samtycke. När du återkallar ditt samtycke kommer vi att sluta med behandlingen.

Rätt att lämna in klagomål

Om du har klagomål på Bole behandling av dina personuppgifter kan du vända dig till Integritetsskyddsmyndigheten, som är den svenska tillsynsmyndigheten för Bole personuppgiftsbehandling. 

13.  Hur kontaktar du oss lättast vid frågor om dataskydd?
Om du har frågor kopplat till dataskydd och integritet eller anser att vi hanterat dina personuppgifter på ett felaktigt sätt kan du alltid kontakta oss på kundservice@bole.se eller 0431-448844

14. Klagomål till tillsynsmyndighet
Den som anser att det förekommer felaktig hantering av personuppgifter kan framställa klagomål till Datainspektionen/Integritetsskyddsmyndigheten, som är ansvarig för tillsyn enligt gällande dataskyddslagstiftning.

 

 

Copyright Bole Sverige AB | org.nr: 556540-3010