Köpvillkor hos Bole.se
Köpvillkor hos Bole.se
1. Beställningsinformation
Dessa köpvillkor (”Villkoren”) gäller när du som kund (”Kund”) gör en beställning via Webbsidan www.bole.se eller ringer till vår ordermottagning på telefon 0431-44 88 44. I samband med att Kunden genomför ett köp via Webbsidan godkänner Kunden därmed Villkoren inklusive Boles Sekretess- och integritetspolicy (Se https://www.bole.se/boles-integritetspolicy).
För att få lov att beställa varor från Bole.se så måste du vara över 18 år gammal.
2. Priser
Angivna priser gäller tillsvidare och Bole förbehåller sig rätten att från tid till annan justera priser och lagstadgade avgifter.
Bole reserverar sig för eventuella fel i pris- eller produktinformation samt eventuell slutförsäljning av artiklar eller att artiklar har utgått.
Vi uppenbara prisfel förbehåller Bole sig rätten att korrigera priset, både på Boles hemsida och på köp genomförda med det felaktiga priset. I ett sådant fall kommer Bole, i mån av tillgänglighet, erbjuda dig möjligheten att behålla din vara/tjänst men till korrekt pris.
Bole är inte tvungna att erbjuda dig produkter eller tjänster med ett uppenbart prisfel även efter att du har fått en bokningsbekräftelse.
Vid kampanjtillfällen kan inte priser kombineras med andra erbjudanden, avtal och/eller rabatter.
Om stora prishöjningar sker utom vår kontroll, på grund av exempelvis förändringar i råvara eller valuta, förbehåller vi oss rätten att justera priset i motsvarande grad även efter ordertillfället. I ett sådant fall blir du som Kund meddelad om förändringen och har då rätt att välja om du vill avbryta eller fullfölja köpavtalet.
2.2. Moms
Alla priser på vår hemsida www.bole.se kan väljas att visas antingen exklusive eller inklusive moms.
3. Leveransvillkor
3.1. Generella leveransvillkor
Leverans sker till fraktbolagets ombud eller hem till din angivna leveransadress beroende på de varor som ordern innefattar. När du handlar online via www.bole.se räknas det i kassan ut vilket fraktalternativ som är tillämplig, baserat på nedan angivna villkor*. Eventuell fraktkostnad beräknas även den i kassan och baseras på orderns totala värde.
Under perioder med extra hög orderingång kan leveranstiden komma att bli några dagar längre än den leveranstid som anges på vår hemsida.
Frakttillägg till öar kan förekomma. Likaså tillkommer frakttillägg till övriga länder i Norden. Norska kunder hänvisar vi till vår norska hemsida www.bole.no och till de köp- och leveransvillkor som gäller för hemsidan i fråga.
Vi förbehåller oss rätten att makulera order som avses levereras till länder utanför Norden.
För Fyrås trästolpar och trästockar ombesörjes alltid lossning från lastbil av godsmottagaren med lastmaskin. Fyrås trästolpar och trästockar kan inte heller levereras till ö som saknar broförbindelse. Eventuellt kan leverans ske till närmaste kaj/hamn med adress på fastlandet, där godsmottagaren får ta emot och lossa leveransen och ombesörja vidaretransport till ö.
Lossningshjälp (traktor/truck) för andra produkter såsom foderhäckar och gummimattor kan erfordras.
3.2. Leverans till ombud
Ordervärde överstigande 2500:- exkl. moms (3 125:- inkl. moms) levereras fraktfritt till fraktbolagets ombud, förutsatt att leveransens storlek och vikt möjliggör detta leveranssätt*. På ordervärden understigande 2500:- exkl. moms (3 125:- inkl. moms) tillkommer en fraktavgift på 60:- exkl. moms (75:- inkl. moms) för leverans till ombud, förutsatt att leveransens storlek och vikt möjliggör detta leveranssätt*.
*Leverans till ombud är inte möjligt när den totala ordervikten överstiger 20 kg och/eller när leveransen inkluderar varor vars storlek av fraktbolaget anses som skrymmande. Om leveransen av fraktbolaget skulle anses vara skrymmande gäller punkt 3.3 i våra köpvillkor.
3.3. Hemleverans
Ordervärde överstigande 2 500:- exkl. moms (3 125:- inkl. moms) levereras fraktfritt till din angivna leveransadress. För order med varuvärden understigande 2 500:- exkl. moms (3 125:- inkl. moms) tillkommer en fraktavgift på 228:- exkl. moms (285:- inkl. moms).
3.4. Skrymmande gods
Om leveransen av fraktbolaget skulle anses vara skrymmande, särskilt omständig eller på annat sätt vara förenat med en högre fraktavgift än normalt förbehåller Bole sig rätten att debitera denna kostnad. Denna särskilda kostnad ingår då inte i "fri frakt". I ett sådant fall blir du som Kund meddelad om förändringen (i kassan eller via mail) och har då rätt att välja om du vill avbryta eller fullfölja köpavtalet.
3.5. Samlad och separat leverans
Då Bole.se har ett omfattande produktsortiment så tar vi hjälp av våra leverantörer att lagerföra delar av vårt sortiment. Detta påverkar hur dina varor levereras till dig.
När samtliga varor i din order skickas från vårt eget lager så kommer alla varor i en samlad leverans. Detsamma gäller när du beställt varor som finns i lager hos en och samma av våra leverantörer.
Då vi har många olika typer av varor med olika långa leveranstider, så är det den längsta förekommande ledtiden bland de varor som du har beställt som styr den uppskattade leveranstiden när vi samlat skickar varor från vårt eget lager. Detta eftersom vi vill göra ett så litet koldioxidavtryck som möjligt, samtidigt som vi även vill hålla nere fraktavgifterna för dig som kund. Genom att effektivisera våra egna utleveranser så gör vi detta möjligt.
När varorna i din order skickas från olika lager så skickas varorna i separata leveranser. Hur många separata leveranser det rör sig om varierar beroende på vilka varor du beställt. Du får information om detta efter lagd order.
3.6. Ändring av leveransadress
Om leveransadressen ska vara annan än fakturaadressen och du önskar betala mot faktura, så behöver du kontakta vår ordermottagning på telefon 0431-44 88 44 i samband med att ordern ska läggas. Vid förskotts-, kort- eller Svea Direktbetalning så kan du via vår hemsida uppge att leveransadressen ska vara annan än fakturaadressen.
När dina beställda varor har lämnat vårt lager så är det ej längre möjligt att ändra leveransadressen. Se till att leveransadressen är korrekt innan ordern genomförs och godkänns för att undvika fördröjning i leverans och extra avgifter.
3.7. Ej utlöst gods
För gods som beställts men inte lösts ut debiteras så en avgift på 280:- exkl. moms för täckande av våra kostnader.
4. Expeditionsavgift
En generell expeditionsavgift på 39,20:- exkl. moms (49:- inkl. moms) tillkommer på samtliga order.
5. Restnoterade varor
Ibland säljer vi slut på de varor vi har i lager. Skulle du ha beställt varor som råkat ta slut, så skickas dessa varor alltid fraktfritt och utan expeditionsavgift när de finns åter i lager.
Vi förbehåller vi oss rätten att makulera restorder med ett ordervärde understigande 200:- exkl. moms. Likaså förbehåller vi oss rätten att makulera restorder med varor som säljer slut och som vi ej avser att ta in i lager igen.
6. Betalningssätt
6.1. Betalning med konto- eller kreditkort
Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Banks hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning. Vi accepterar följande kort: Visa och MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) och är därmed mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet: 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.
6.2. Betalning med direktbank
Betalning med direktbank fungerar på så vis att du från vår kassa länkas vidare till din bank. Därefter loggar du in hos banken och signerar betalningen på samma vis som när du betalar dina räkningar via internetbanken. När betalningen signerats dras beloppet direkt från ditt konto och du länkas tillbaka till ordersidan hos Bole.se.
6.3. Förskottsbetalning
Förskottsbetalning finns som betalningsalternativ. Vid förskottsbetalning skall betalning av hela orderns belopp ske till Bankgiro 419-3132. Ordernumret anges i samband med betalning. Först när förskottsbetalningen mottagits kommer ordern att behandlas.
6.4. Fakturabetalning
Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Bank AB. För att kunna handla mot faktura krävs att du anger ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättningar för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Bole.se överlåtna till Svea Bank AB. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan och i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall att skickas hem till dig. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar för privatperson.
Företagsfaktura:
Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.
Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.
6.5. Delbetalning
Genom vårt samarbete med Svea Bank AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst innan förfallodag. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan och i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Har du några frågor så kan du ringa till Svea Ekonomi AB på telefon 08 – 514 931 13 för vidare information. Besök följande länk för att läsa mer om de villkor som gäller för kontokredit hos Svea Ekonomi AB: http://webpay.svea.com/sv/swe/kontovillkor/.
Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, med löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr och aviavgift 29 kr: 10,68 %.
6.6. Allmänna villkor
Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI). Dessa finner du hos Svea Bank AB genom att klicka här.
7. Retur och byte av vara
Både företagare och konsumenter har hos Bole.se 30 dagars ångerrätt, vilket innebär att du under denna tid kan skicka tillbaka det som köpts av oss om du av någon anledning ångrar dig. Vid en retur återbetalas du det belopp som motsvarar det belopp som du betalt för de returnerade varorna. Har du betalat varorna med kort så återbetalar vi dig till det konto som kortet är kopplat till. Har du istället valt fakturabetalning så krediterar vi dig beloppet för de returnerade varorna. Om du redan har hunnit betala fakturan så kommer Svea Ekonomi att kontakta dig angående återbetalning.
Beloppen för expeditionsavgift och eventuell frakt återbetalas inte.
För att returen skall godkännas skall varorna vara oanvända, fortfarande försedda med originallappar- och etiketter och eventuella plomberingar, samt förpackade i intakt originalförpackning. För att returer av hästtäcken och schabrak ska godkännas krävs det att dessa inte har provats direkt på hästen, utan med exempelvis ett lakan som underlag.
Du som kund står för returfrakten, förutom i undantagsfall då det exempelvis handlar om byten av kläder, skor eller hästtäcken till annan storlek. Du som kund bär även ansvaret för de varor som returneras fram till dess att de når vårt lager. Se därför till att förpacka varorna väl och spara kvittens från transportören och eventuella sändningsnummer till dess att vi mottagit din retur.
Öppet köp eller bytesrätt gäller ej vid rea, specialbeställda eller kundanpassade varor, varor med smittoöverföringsrisk (tex öronmärken) eller för varor som kräver specialtillstånd (exempelvis patroner och kanyler). Öppet köp eller bytesrätt gäller ej heller underkläder eller presentkort.
8. Garanti
Vi hänvisar till respektive produktsida på www.bole.se, alternativt till vår kundtjänst som du når på telefon 0431-44 88 44, för information om våra garantier.
9. Reklamation
Skall innan åtgärd vidtas anmälas till Bole.se som därefter beslutar om åtgärd. Vid godkänd reklamation repareras varan eller ersätts med likvärdig vara. Ersättning för installationskostnader lämnas ej. Om särskilda kunskaper krävs för installationen skall intyg av behörig installatör bifogas varan i samband med reklamation. Returnerad vara skall vara väl rengjord och emballerad. Dåligt rengjord vara eller vara skickad med mottagarfrakt tas ej emot. Följdskador av reklamationer ersätts ej.
Om det mot förmodan saknas en eller flera varor i leveransen, så ber vi dig ta kontakt med vår kundtjänst inom 30 dagar. Reklamation av saknad vara efter 30 dagar kommar att avslås.
10. Transportskada
Skall anmälas till transportören och till Bole.se inom tre dagar från mottagandet av godset. Det är kundens ansvar att noggrant kontrollera att godset är oskadat och att alla kollin erhållits. Anmälan senare än tre dagar godkänns ej.
11. Force Majeure
Bole.se är befriad från sina förpliktelser att fullgöra avtal som ingåtts vid händelser som kan hänföras till force majeure. Exempel på sådana händelser är naturkatastrof, krig, utebliven leverans från underleverantörer, myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse i större omfattning, ändrad eller nytillkommen lagstiftning, arbetsmarknadskonflikt, samt blockad/strejk. Force majeure innefattar även beslut från myndigheter, exempelvis restriktioner, varningar och försäljningsförbud, vilka har en negativ påverkan på marknad och produkter.
12. Reservationer och förbehåll
Bole.se reserverar sig för ändringar av teknisk information och leverantörens ändringar av tillverkningssätt, som vi inte har kunnat kontrollera. Bole.se reserverar sig även mot felaktigheter i produktbeskrivningar, samt att vid större prisändringar hos våra leverantörer kunna reglera priset i motsvarande grad.
Bole.se förbehåller sig rätten att annullera order på grund av exempelvis felaktigheter (tryckfel och tekniska problem), lagerdifferenser, slutförsäljning och prisförändringar. Bole.se förbehåller sig även rätten att annullera order innehållande artiklar som kräver specialtillstånd, då giltigt tillstånd saknas.
Bole.se förbehåller sig rätten att från en tid till en annan ändra innehållet i dessa köpvillkor. Angivna försäljningsvillkor gäller således tills vidare. Vid var tid aktuella köpvillkor publiceras alltid på Bole.se.
13. Prisgaranti
Bole har prisgaranti på utvalda produkter som är märkt med ”prisgaranti”.
Detta innebär att vi regelmässigt kontrollerar marknadens priser så att våra priser inte är högre än våra konkurrenter. Om du som kund hittar samma produkt till ett lägre pris hos ett annat företag så erbjuder vi dig samma pris eller betalar tillbaka mellanskillnaden.
Följande villkor gäller:
- Produkten måste vara märkt med ”prisgaranti” på Bole.se och vara identiskt med konkurrentens.
- Prisgarantin gäller bara online konkurrenter.
- Det får ej vara en auktionssida eller liknande.
- Prisgarantin gäller endast om dokumentation kan visas till Bole exempelvis genom en annons, produktlänk eller liknande på den billigare varan.
- Prisgarantin gäller 10 dagar efter köp på Bole.se mot uppvisande av kvitto.
Dessa villkor har senast uppdaterats 2022-03-17